Помощ! Математика?@?@?

И така. Всички са в еуфория от предстоящите олимпийски игри. Едни я приемат напълно в подобаващя олимпийски дух, други с протести, но всички я очакват с нетърпение. Може би и аз. Ами отдавна не се впечатлявам от помпозни откривания. На мен ми харесва спорта… или поне част от него. Последното откриване което помня е 86’та на Световното по футбол в Мексико. Тези хора възкръснаха от разрушенията след голямото земетресение и наистина се представиха подобаващо.

Какво ме накара да седна пред компютъра? Прибрах се и хванах късните новини по една телевизия. Там се говореше за Олимпийския огън и кой щял да запали „параболичната полусфера“. Нямало да е първият китайски космонавт (след съветския период нещо ми се губи космонавтиката), нямало и да е най-известният им баскетболист (идея нямам кой е той). Обаче се замислих какво ли ще представлява това което някой трябва да запали.

Дам… точно така… ПАРАБОЛИЧНА ПОЛУСФЕРА. Вярно, по математика бях много силен, но в алгебрата и анализа. Можех да пресметна… да кажем почти всичко и да анализирам всякакви, граничещи с невъзможното, функции. Но геометричната част не беше в стихията ми. Реших да се допитам до чичко Гугъл (знае всичко), но там срещу названието „параболична полусфера“ не излезе нищо друго освен статии от нашите спортни портали. Странно. Нито една формула, нито една снимка било то и на теоретично параболична полусфера.

Тогава в съзнанието ми изникна древната римска максима DIVIDE ET IMPERA (Разделяй и владей). Отворик Вики-то и потърсих парабола: това вътре е парабола. Сечението на конус с равнина успоредна на образуващата му. Или както там беше определенито…

Ето как изглежда и сферата. Тя пък се образува от окръжност въртяна във всички страни, обаче около центъра си. С други думи – топка.

Сигурно вече се досетихте защо искам помощ. Как така от тези две фигури се получи параболична полусфера?

Искам помощ!

27 thoughts on “Помощ! Математика?@?@?

  1. Хващаш параболата и я завърташ около остта й на симетрия. Полученото обемно тяло би трябвало да е това, което търсиш. А е ПОЛУсфера, защото параболата е отворена линия и няма как от нея да получиш затворено тяло. Ще прилича общо взето на по-заострената част на яйце. (Леле, адвокат трябваше да стана – веднага го извъртях!)😀

  2. Вили, сферата е сфера, защото е сферична😀
    Като я срежеш става полусфера. Катоя я настъпиш може и да стане параболична, но математически погледнато няма да е полусфера😛
    …или поне аз така си мисля.

  3. И земното кълбо не е точно кълбо, но това не те спира да се шматкаш по него с фотоапарат в ръка и въпроси в главата.😛
    Ние за точността на термина ли спорим или какво ще да са имали предвид с него. Журналистите са големи творци на термини.🙂

  4. Мдам, явно не за всички сферата е „повърхността, образувана от завъртането на окръжност около оста си“
    Което е различно от кълбото, което е „тяло, образувано от завъртането на кръг около оста си“

    Тук може да зададем и въпрос за викторина „каква е разликата между повърхност и тяло(обем)/окръжност и кръг/ и т н“

  5. Такааа… интересен въпрос наистина. Тъй като съм на принципа ‘око да пипне, ръка да види’ (или нещо подобно), отбивам се и аз в интернета и дохождам до мястото на бай Гугъл.

    Пиша ‘параболична полусфера’ и както Иво правилно беше подчертал – само спорт. Добре, че гугъл ми дава възможност да махна темата спорт с „-спорт“ и „-олимпийски“ в търсенето. Такааа. Нека сега и да сложа в кавички „параболична полусфера“, за да го търсим като цяла фраза, а не като отделни думи в една статия. Опааа! Такова нещо нЕма! (както беше казал и шопът, виждайки жирафа в зоологическата).

    Решавам да видя как стоят нещата по латинскому (избирам английски). Пиша аз ‘parabolic hemisphere’ и ми излизат купища статии за антени, но НИТО ЕДНА СПОРТНА! Излиза, че таова масово присъствие на този термин в бг медиите е лично производство на гениалните ни спортни коментатори🙂 Такааа. Антени, антени… пак нито една картинка. Вече има купищата формули, за които Иво си мечтае, но.. няма картинки!

    Решавам да подходя още по-отдалечено. Нека потърся ‘параболична сфера’, и като я видя, ще сев опитам да си представя половината й. Search term – „parabolic sphere“. Ух, отново купища доклади и white papers по разни теми – пълно е с dd/dt… Нито една картинка… напълно съм замаян… Ужас! Малко по малко ми присветва реотана и се сещам да кликна на ‘Изображения’ горе в гугъла. Ммм, ето картинки, но не и на причудливата форма, която търся.

    И така, след цялото това търсене, и аз достигнах до заключението, което вече виждам, че е публикувано от един на име ‘vilford’ – стереометрична (или нека я наречем с по-модерното ‘3D’) фигура, образувана от въртенето на парабола по оста й на симетрия. Демек казано по български „паница“. „Възплосичка паница“. Много по-разбираемо от „параболична полусфера“, но вероятно звучи обидно просто за репортажите на спортните коментатори.

  6. Хихи!
    @Оги, при теб нещата на математическо образование намирисват! Приемам критиката и навеждам виновно глава – на където и да врътнеш параболката все повърхност се получава. Ама „старост-нерадост“, много време мина откакто ги учих тези неща. Интересното е, че като гугълнеш „parabolic sphere“ намира нещо, което обаче изглежда твърде абстрактно и с твърде много формули. Поради тази причина аз тутакси затворих прозореца.😀

  7. „Седи глей мача“ както казва един приятел и ще видиш как изглежда това чудо. Иначе като гледам май не сте разбрали, че завършихме 11 клас и не ни трябват тия работи вече😛 (е в университета винаги има по една висша математика, но тя е за пред хората, хахахах)

  8. Явно в новините на „една телевизия“ са сбъркали. Тялото от въртене на парабола се нарича параболоид. Светлина поставена в фокуса и отразява успоредни светлинни лъчи. Такива са огледалата на старите прожектори с които се търсели самолети във въздуха през WWII. Мисля, че фаровете на колите също имат такава форма.
    Има и фантастичен роман на Н.Толстой „Параболоида на инженер Гарин“

  9. Малко намигване😉
    Канев, библиотека Галактика, а? Имаха някои изключително скучни книги, но като цяло ме кефеха. Ама бях малък тогава. Та това на Толстой е Хиперболоид😉
    Но от парабола наистина става параболоид като последния е елептичен или хиперболичен. Първият е въпросната купа, вторият е седло.
    Хайде конче диииий…

  10. Аз, такова, от зад напред🙂
    Пипо, адски си права. Сядам, гледам и след ден или два ще разбера.

    Влади, ако помня какво сме учили при Додов – да има параболични антени, ама параболични полусфери… Някой е проявил творечество😀

    Оги, можеше да кажеш просто: Едно е кухата ми лейка, друго е като има нещо в нея😉

    apieceofme, ти май се казваш Мария😉
    Не се притеснявай. Няма да има други объркващи… побъркващи неща в блога ми. Можеш да хвърляш по едно око… и дано да ти е приятно.

    Муниконтин, това с малко бременна е култов лаф. Така се извиняваше съученича в час по физическо… по-скоро баща и😉

  11. Eхей, доцента Додов и на теб ли ти е преподавал?! Всъщност по твое време може вече да е бил проф., а?! Ти да не си от любимия факултет комуникационна техника?

  12. Вили, това е най-хубавата специалност в МЕИ-то🙂 А с Додов младши сме приятели и баща му освен, че ми е преподавал ме е поил с бира на вилата в полите на Витоша🙂

  13. @ Адашче, учила съм математика и информатика в един университет преди мнооогоооооо години и ги броихме общо като бройка математиките и съм ги запомнила( 6 на квадрат = 36, а 6 е най-лесно изкарващата се оценка)
    Библиотека Галактика беше култова поредица. Бая книжки имам от Галактиките. Освен фантастични романи в началото пускаха много хубави криминалета.

  14. Абе това винаги съм се чудел дали е действително със запалването. Все пак корабите са били във водата и колкото и спокойно да е било морето са се клатели. За да запалиш дори хартия с лупа ти трябва силно слънце и прецизен фокус без да мърдаш. Според мен единствената вероятност Архимед да запали нещо е била ако се е целел в платното на плуващ точно срещу него кораб… и е префокосирал😉
    А защо да не е пламнал складирания в трюма алкохол… примерно😉

  15. Гледам аз, в началото не вярвам, но после се замислям.
    Всички тук говорят за криви от втора степен, а не си дават сметка, че при повърхнините нещата стоят по друг начин. Параболоидът има фокус. Това означава, че параболичното огледало ще събере него успореден сноп лъчи.
    Мислете по-разчупено. Какво пречи повърхността да е такава, че да не събира успореден сноп в една точка?
    Например да приемем, че повърхнината има осева симетрия и равнинна симетрия спрямо две равнини перпендикулярни една на друга и минаващи през оста. Ако сечението на едната равнина с повърхнината е част от окръжност, сечението с другата е част от парабола, а сечението с коя да е друга равнина, минаваща през оста е нещо междинно, тогава как се нарича тази фигура?
    Ако нямате други идеи, тогава името е ясно:D


  16. Е, естествено една такава повърхност няма да е красиво затворена като овал. Просто ще има ръбове и в цял размер ще прилича на дамска чанта.

  17. @vladko, някъде около двете перпендикулярни равнини изгубих нишката. Добре, че беше добавката за дамската чанта, като за хора с моите математически възможности.😛

  18. Хаха, Влади, каква трева пушиш🙂
    А някой случайно гледа ли откриването все пак да каже, що за чудо е това? Купа? Чанта? Или просто фунийка за семки?

Вашият коментар

